| http://www.tora.us.fm/tnk1/messages/ljon_jorj_ejn_0.html
תימרות עשן * בחר סגנון... *הדפסה לספרהדפסה חסכונית |
| * בחר תוכן... *כל תת-המאמרים, ממוספריםשתי רמות של תת-מאמרים | עשן לפי תרגום הפשיטא (תרגום ארמית-סורית לתורה) עשן – עניינו חזק , הרבה , איתן , עז וכדומה.. ומבחינתי אם יש לו את המשמעות הזאת בסורית/ארמית אז זה כך גם בעברית.. לדעתי שורש עשן הוא עש עש(ו) = (שעיר) = חורי = אדום באנגלית: עשן = smoke = סמוק = אדום (ארמית) מה הקשר בין עשן לחזק או אדום? בקשר לאדום , אולי כמו שהעשן מסתיר / מערפל / מכסה – כך גם הצבע האדום הוא סמל לצביעות / מסכה הצבע האדום הוא הצבע הכי חזק.. וכמובן עשן המיתמר לשמים יוצר רושם כביר.. צריך למצוא עוד הסברים.. יעשן אף / יחר אף הביטוי יעשן אף מקביל לביטוי יחר אף יחר = חרה = כעס גם השורש חר עניינו אדום (חור) , כשאדם כועס פניו ובעיקר אפו נעשים אדומים.. (מעניין גם ההקשר לנחיר..) דברים כט יט : לא יאבה ה' סלח לו כי אז יעשן אף ה' וקנאתו באיש ההוא ורבצה בו כל האלה הכתובה בספר הזה ומחה ה' את שמו מתחת השמים: שמואל ב כב ט : עלה עשן באפו ואש מפיו תאכל גחלים בערו ממנו: { + תהלים יח ט) ישעיה סה ה : האמרים קרב אליך אל-תגש-בי כי קדשתיך אלה עשן באפי אש יקדת כל-היום: תהלים עד א : משכיל לאסף למה אלהים זנחת לנצח יעשן אפך בצאן מרעיתך: {הביטוי עשן באפו ואש בפיו מזכיר את הסיפורים על הדרקונים..} הביטויים : "ויחר אף" / "חרי אף" / "חרון אף" , וכדומה מופיעים הרבה.. ראו עוד בענין : ויעשן אף / ויחר אף , במאמרו של מאיר בר אילן http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/netzabim/bar.html ראו גם את מאמרו של אראל סגל , קנאה ותחרות – קנאות וחרון http://www.tora.us.fm/tnk1/kma/qjrim1/htxra.html מעניין שצבע הכעס הוא אדום , וצבע הקנאה הוא הצבע הנגדי לאדום – ירוק (נעשה ירוק מקנאה) מילים נרדפות לעשן עתר , קטר .. כאמור עתר עניינו עשן , ומעניין שהעיר עתר מופיעה כמה פעמים ליד העיר עשן.. ואולי היא היא.. הביטוי ויעתר לו – נענה לתפילתו , התפתח מזה שבעבר התפילה לוותה בעשן – עתר – קטורת.. גם קטר עניינו קטורת – עשן , וזה מביא אותי למסקנה המעניינת הבאה.. : קטורה / הגר / חגרא / שור / איתם קטורה מזוהה לפי המסורת עם הגר , אולי הגר מלשון חגר = שור (תרגום ארמי לשם המקום שור = חגרא) (שור , עניינו : פר , ראיה (שורו , הביטו וראו) , חומה , חוזק .. ועוד..) כמו שכתבתי איתן מתורגם בסורית = עשן , איתן מקביל לאיתם ואיתם מקביל לשור .. שמות טו כב : ויסע משה את ישראל מים סוף ויצאו אל מדבר שור וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים: פסוק כג : ויבאו מרתה ולא יכלו לשתת מים ממרה כי מרים הם על כן קרא שמה מרה: במדבר לג ה : ויסעו בני ישראל מרעמסס ויחנו בסכת : פסוק ו : ויסעו מסכת ויחנו באתם אשר בקצה המדבר: פסוק ז : ויסעו מאתם וישב על פי החירת אשר על פני בעל צפון ויחנו לפני מגדל: פסוק ח : ויסעו מפני החירת ויעברו בתוך הים המדברה וילכו דרך שלשת ימים במדבר אתם ויחנו במרה : אבן עזרא שמות טו כב : אל מדבר שור . הוא מדבר איתם בעצמו. אולי שתי ערים היו במדבר שנקראו כן. או יש למדבר שני שמות. והעד שאמר וילכו שלשת ימים במדבר הוא מדבר שור. ע"כ בהודעה נפתח בי"ת במדבר: נראה שבני הגר (הגריאים) הם בני קטורה .. דברי הימים א ה י : ובימי שאול עשו מלחמה עם- ההגראים ויפלו בידם וישבו באהליהם על-כל-פני מזרח לגלעד: פסוק יט ויעשו מלחמה עם- ההגריאים ויטור ונפיש ונודב: פסוק כ ויעזרו עליהם וינתנו בידם ההגריאים וכל שעמהם כי לאלהים זעקו במלחמה ונעתור להם כי-בטחו בו: לעש (עשן) יש גם משמעות של קן (ערבית) ומכאן : קינים / קנזי / קדמוני .. העמים הללו די מקבילים : קטורה (הגר / חגר / שור) / מדין / (מדנח-מזרח) / בני קדם / ישמעאלים בראשית כה ו : ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם : בראשית כה יג-יח : ואלה שמות בני ישמעאל בשמתם לתולדתם בכר ישמעאל נבית וקדר ואדבאל ומבשם: ומשמע ודומה ומשא: חדד ותימא יטור נפיש וקדמה : אלה הם בני ישמעאל ואלה שמתם בחצריהם ובטירתם שנים עשר נשיאם לאמתם: ואלה שני חיי ישמעאל מאת שנה ושלשים שנה ושבע שנים ויגוע וימת ויאסף אל עמיו: וישכנו מחוילה עד שור אשר על פני מצרים באכה אשורה על פני כל אחיו נפל:
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario